maandag 16 maart 2015

De draaideurdichter

De draaideurdichter


Ik doe dit niet graag:
littekens scheuren open,
oude wonden bloeden.

Ik overnacht bij uw poort;
u voedt de waterbuffel.
Ik reis door zonder afscheid
over de bergpas,
verzwijg mijn bestemming,
neem afstand van mijn woorden,
plant zaad in uw hersenen;
voor burgers verachtelijk
en te nachtelijk;
fatsoen een enkelband.

U keert uw schedel
en doorploegt de documenten;
vind mij illegaal uit principe
en crimineel uit noodzaak.

Te vroeg geboren,
nauwelijks ingedaald,
liever niet volwassen
en altijd ontijdelijk;
met mirre, sterrenstof en wierook
dicht ik hooglied na hooglied.

Ik bezoek uw crematie,
heb muze en lucifers bij me
en het hoeft niet te rijmen;
ik kom op uw begrafenis
en help spitten en duwen;
dicht u op mijn dood,
dan dicht ik op de uwe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten